turkiet är underbart!!!

dag 1 gick man upp tidigt och det pirra i magen då man skulle flyga för första gången på mååånga år och dessutom så fyllde min baby 20 år =)..alla pakning klar och man begav sig ut i bilen för en tur till landvetter.
väl framme var man ganska narvig kan jag säga ,massa kontroller mm.
inne i planet var det bara mysigt och kul att flyga ..3.5 tim tog det..när vi går av planet och ut i turkiet möts vi av en varme av dess like..27 grader varmt och kl var 23.00 på kvällen
sen blev det 2 timmars buss till hotellet och massa att titta på ...
framme packa man upp och kolla runt lite i stan men vi la oss tidigt.

dag 2 uppe med tuppen och frukostbuffe på hotellet..
ner i lobbyn och snacka med vingvärden som vi köpte biljetter till waterplanet av och biljetter till Hamam -turkiskt bad ..10 min senare åkte vi med en bil till mimosa ..blev väl bemötta och bytte om i omklädningsrummet och fick sitta i bastu ..sen skrubbas ..och massa dödhud fick man öööööh så äckligt..sen fick man gå vidare och få oljemassage i 20 minuter ..detta är helt klart ett måste om man ska till turkiet men gå på ett rekommenderat ställe så det finns mkt skit.
helt underbart var det ..150 kr per person betala vi och tro mig det är det värt !..
senare den dagen blev det utemat och massa bad i poolen =). även en strand premenad på cleopartabeach.

dag 3
gick vi ner till södra stranden och åt och hade utsikt över havet ..ca 33 grader varmt och vi åkte även vattenscooter den dagen ..fy faaan vad skoj det var =).
90 & av alla du träffar på vid sommar säsong är turister ..antingen norska eller svenska ..några danska och finska ..det är verkligen ett nordiskt semester paradis !
menyer finns på alla ställen på svenska och nästan alla turkar som har resturanger eller markets kan några ord på svenska eller norska ...verkligen supertrevliga människor !
inte som man hört skräck historier där dem bara kallar som dårar och tvingar på en saker mm..visst lite sånt finns kvar men överlag blev vi jättebra bemötta.
personligen är själv cleopartastranden finare men det händer mest vi och runt den södra stranden...alla uteställen som discotek och barer ligger vid den södra stranden vid hamnen.
blev mycket solande vid poolen ..man tog sig nån sex on the beach och drack sig full vid poolen eller stranden ..behövde verkligen vila ut mig och för att vi skulle kunna ta igen tid och kärlek =)
på kvällen drack vi oss fulla på efes (öl) på hotellets bar.
eftermiddagen bestämde vi oss för att åka med buss till side för en dagsutflykt..
det var bussar hit och dit..vi blev släppta nån stans mitt på motorvägen då bussen gick sönder och ingen kunde engelska och så skulle försöka ta taxi ..ingen fatta nått ? ..det var rätt sjukt faktiskt haha..men vi kom hem med några kläder rikare men vi ångra faktiskt att vi åkte dit..det var finare och roligare i alanya och folket ..mkt trevligare

dag 4
åkte vi till waterplanet - en vattenpark ca 40 min ifrån alanya .
vi köpte detta genom ving och betala 60 lira per person  ca 300kr bussresa ,mat,inträde ingick.
vattenrutchibana och annat skoj men det var mycket mindre än förväntat ..kanske inte värt den summan men man kan ju garanterat få det billigare om man åker dit på egen hand.
hampus blev skjuten i luften i fötterna ..samma sak som bungyjump men då uppskjut istället..han valde att göra det då det inte finns i sverige vad vi sett än =)..han betala 60 lira ca 300kr som de kom och hämta på hotellet på kvällen eftersom man ofta inte har med så mkt pengar ..
turkiet är unikt på det sättet att man kan ringa till nästan vilken resturang man vill eller frisör..name it och så kommer dem och hämtar dig gratis om man ska äta där eller klippa sig..
på kvällen gjorde vi vid oss och begav oss ner till the south beach för att testa alanya uteliv..och det pirrar i magen bara jag tänker på det - underbart !!! om man är en party människa så ja åk dit !..jag har aldrig sett nått liknande helt ärligt..det ända jag tänkte på var satan så kul man hade haft om man var fler eller ett helt tjejgäng ..man hade dansat och festat hela natten då i dessa stora discotek på 3 vångingar med golven fyllda av skum..bartendrar som jonlera med flaskor som spruta eld och turister som partaja nästan nakna haha..oförglömligt

dag 5

trötta !!sov lite längre ..

låg och sola på stranden halva dagen sen blev det mat och poolen ..bara sola och hade det allmänt lungt och skönt.

dag 6

båttur med turkisk båt.
det var superkul verkligen 40 lira per person ca 200kr..inkl upphämtning och avsläppning och mat och dryck ..
det var verkligen värt sina pengar!
underbar utflykt med massa att titta på och festa ..trevligt folk och god mat..man fick veta rätt mk om turkiets historia och om dem olika grottorna mm..
vi stanna på 5 ställen och bada mitt ute i vattnet asdjupt med massa fiskar och sånt ..rätt läskigt haha..
vi skulle simma in till en grotta vid en strand kant..det var rejält kämpigt dit med as höga vågor men häftigt..
värre var på vägen tebax då vågorna smällde väldigt högt och båtarna satt fast i linor ...en sånn fasta över min hals och jag kom under vattnet med starka strömmar ..fick total panik ,tappa somglasögen och snorklen ..fick massa vatten i halsen ..jag trodde jag skulle dö !..usch så nej nästa gång simmar jag inte in på nått sånt =(...
en sak att komma ihåg havet i turkiet är fruktansvärt salt så får du det i ögen måste man torka direkt då det svider och om man får det i halsen blir man spyfärdigt och måste dricka ..det är jätte äkckligt och saaaaaallt !..
jag svalde massa då jag höll på att drunkna sen fick man kämpa i vågor upp till båten och dricka ...
sen blev moa sjösjuk på vägen tebax så tänk på det ni som är känsliga för sånt..

dag 7
var vi på stranden och vid poolen hela dagen sen gick vi och köpta ett par presenter på kvällen ...
tog det lungt..

dag 8 hemfärd och det var skönt att åka hem ,vi sakna engla så grymt mkt !! så mkt att vi åkte direkt från göteborg och hämta hem henne fastän vi skulle gjort det på torsdagen igentligen.. nästa gång ska hon följa med men då hoppas jag fler följer med ..typ farmor ,mormor så man kan ha en kväll ute iaf..

HELT OFÖRGLÖMLIGT !! love it

Kommentarer

Ditt namn:
Kom ihåg mig?
Din mejl: (visas ej)

Din Url/Bloggadress:

Skriv din kommentar:

Trackback